Catherine MARSHALLCatherine Marshall, responsable des relations internationales de Sciences Po Saint-Germain-en-Laye

Maître de conférences en civilisation britannique

 

Appartenances institutionnelles :

Sciences Po Saint-Germain-en-Laye
Université de Cergy-Pontoise
Laboratoire AGORA, centre de recherche en Lettres, Sciences Humaines et Sociales (EA 7392)
 

Thèmes de recherche :

Histoire des idées politiques XIX-XXIe siècles, histoire des idées victoriennes, civilisation britannique XIX-XXIe siècles, constitution britannique, société métaphysique.
 

Principaux travaux en cours ou récents :

Ouvrages :

1.Richard England, Bernard Lightman & Catherine Marshall (sous la direction de). The Papers of the Metaphysical Society (1869-1880). A paraitre chez Oxford University Press, janvier 2015 en 3 volumes.

2.Stéphane Guy & Catherine Marshall (sous la direction de). The Victorian Legacy in Contemporary Political Thought. Paru chez Peter Lang en avril 2014.

Articles :

1.Catherine Marshall, “The debate on vivisection at the Metaphysical Society: a Progressive or Reactionary Moral Quest ?”, Revue française de civilisation britannique, été 2014.

2.Catherine Marshall, « Les eurosceptiques britanniques et l’imaginaire européen : Thatcher et le séminaire sur l’Allemagne du 24 mars 1990 », Joanna Nowicki (sous la direction de), L’imaginaire Européen, automne 2014.

3.Catherine Marshall, « La Metaphysical Society (1869-1880): une association discrète au service de la société victorienne ou un cercle d’intellectuels utopistes voués à l’échec ? », François Pernot & Julien Zarifian (sous la direction de). Dans les allées secrètes du pouvoir, Éditions de l’Amandier,  décembre 2014.
 

Présentation de quelques publications significatives :

Catherine Marshall, “Sidgwick’s utilitarianism in the context of the rise of Idealism: a reappraisal, Revue d’études benthamiennes, Issue 12 (2013). http://etudes-benthamiennes.revues.org/

Henry Sidgwick’s great work, The Methods of Ethics (1874), was an attempt to give Utilitarianism an Intuitional basis. The six papers he gave at the Metaphysical Society (1869-1880) on nearly the same subject throw a new light on his ideas and how he revised his work several times in the light of religious, scientific and political changes which were taking place at the time. His criticism of what was to become Idealism and the criticism he was subjected to from an Idealist such as Bradley were also of influence on his work. By trying to bring together Utilitarianism and Intuitionism – two opposed ethical methods – he was seeking to defend a revamped form of “utilitarianism”, that is a form of utilitarianism which would incorporate a self-effacing morality. That he failed to do so is not the point, but he did try and the six papers he gave at The Metaphysical Society help to understanding his own version of utilitarianism.

“Believing after Darwin: the debates of the Metaphysical Society (1869-1880)”, Cahiers Victoriens et édouardiens, octobre 2012, n° 76 “Believing in Victorian Times”.

The Metaphysical Society is frequently cited but is not well known. This article tries to present it based on the critical edition of two colleagues and myself of the papers the Metaphysicians gave from 1869 to 1880. It focuses on the question of faith (and what happened to it after the publication of Darwin’s Origin of Species in 1859) as presented in the papers of the religious members of the Metaphysical Society. In fact, what the papers reveal is that science and scientific methods could be used to explain religion and religious faith and that the opposition between science and faith was not as radical as expected. Like an endangered species, the religious members had understood – and this is part of the paradox – that adapting to these new discoveries was the only way to retain influence within society. The question of faith, as a means to uphold morality and contribute to the common good, was also at the core of many of these papers. This makes them both more philosophical and more political in a period which was questioning the moral role of politics.

“Sir James Fitzjames Stephen (1829-1894) : un intellectuel sceptique, critique des idées libérales de son temps”, Cahiers Victoriens et édouardiens, avril 2012, n° 75, 81-91.

Cet article revient sur les travaux de Sir James Fitjzames Stephen, membre éminent de la Metaphysical Society et auteur de Liberty, Equality, Fraternity (1873) dans lequel il s’opposa aux idées libérales de John Stuart Mill. Pour un juriste comme lui, les sociétés politiques ne pouvaient être bâties sur la liberté mais bien davantage sur la force, l’ordre et la subordination au droit. A une période – la seconde moitié du XIXe siècle – où la religion ne pouvait dominer les sociétés, le seul moyen de préserver la société était selon lui d’imposer le droit et de le faire respecter. Insensible aux idées libérales de son temps mais néanmoins dans la mouvance des Old Whigs, Sir James Fitzjames Stephen reste un personnage clé pour comprendre l’esprit de résistance à l’œuvre à l’époque, tout à la fois un sceptique, un moraliste et un Conservateur

“Le républicanisme paradoxal de Walter Bagehot (1826-1877)”, EREA 1.2. (automne 2003), 97-104. www.e-rea.org

This article analyses Walter Bagehot’s political thought. Bagehot is well-known for the presentation he gave of the British monarchy in his famous work The English Constitution (1867). Contrary to what has often been written on Bagehot, he is not the great defender of the monarchy but rather the architect of a political system which could work without it. In his eyes, if Victorian England still needed the symbol of the monarchy, it was because the nation had not yet reached a sufficient level of evolution, and citizens needed the quasi-mystic figure of the monarch to inspire them. They still did not trust their own reason. According to Bagehot, historical evolution would correct such traditions leading to the creation of a government in which an educated nation would take part in the decisions taken. Such a government’s most perfect state would be a Republic. Using the ideas of the Whig thinkers of the 17th century who tolerated the monarchy because it was fertile ground on which the nation would evolve, 19th century evolutionary ideas, and a certain civic humanism, Bagehot succeeds in giving a very personal definition of what the best of regimes should be, that is to say a republic. His way of thinking presents a different political model, guided by purer ideals than his critics have generally allowed him.

“National Characters and Political Systems. A Comparison between Parliamentary and Presidential Government. A Study of Walter Bagehot’s (1826-1877) Socio-political Theory”, Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, volume 5, 2/3, Kluwer Academic Publishers, June 2003, 107-24.

Walter Bagehot’s comparison between the American presidential system and the English parliamentary system provides insight into how political regimes may be the result of the specificity of their nations. In this sense, Bagehot’s socio-political vision of both England and America is still of use for developing countries. He was convinced that both systems were the result of the evolution of two national characters generating in one case, a parliamentary government (or what Bagehot calls a government by debate) and, the other case, a federal Republic. Both nations had fought to constitute a government based on the main features of their national temperaments: only in this way had they secured stability and the possibility of peaceful evolution. According to this idea, developing nations were to follow the examples of those countries and adapt their government to their national character. As a consequence, and even though Bagehot’s conclusions were drawn during the second half of the 19th century, his political theory and empirical approach can still be of use to comprehend the working of those forms of governments today. They remain a powerful tool for our understanding of the two most important democratic systems in the world.
 

Liste des publications et interventions scientifiques

Ouvrages individuels et collectifs

Ouvrages

Regards des Anglo-Saxons sur la France au cours du long XIXe siècle. Sous la direction d’Odile Boucher-Rivalain, et Catherine Hajdenko-Marshall, L’Harmattan, 2008, 294 pages.

Sociétés et conflit : enjeux et représentation. Sous la direction de Françoise Dassy et Catherine Hajdenko-Marshall, L’Harmattan, 2006, vol. 1 : civilisation, 196 pages.

Articles parus dans des revues à comités de lecture

Catherine Marshall, “Sidgwick’s utilitarianism in the context of the rise of Idealism: a reappraisal, Revue d'études benthamiennes, Issue 12 (2013). http://etudes-benthamiennes.revues.org/

"Believing after Darwin: the debates of the Metaphysical Society (1869-1880)", Cahiers Victoriens et édouardiens, octobre 2012, n° 76 “Believing in Victorian Times”.

"Sir James Fitzjames Stephen (1829-1894) : un intellectuel sceptique, critique des idées libérales de son temps", Cahiers Victoriens et édouardiens, avril 2012, n° 75, 81-91.

"Les Britanniques et la France depuis 2007 : aux sources d’une nouvelle Entente cordiale ? ", Hérodote, 2e trimestre 2010, n°137, 148-162.

"The Future of the European Constitution in View of the Results of the French Presidential Elections on 6 May 2007". Traduit et publié en portugais : "As Eleições Presidenciais Francesas e o Futuro da Constituição Europeia", Nova Cidadania, Liberdade e Responsabilidade Pessoal, octobre-décembre 2007, n° 34, 20-4.

"Du conflit au débat : les fondements du système politique de Walter Bagehot (1826-1877)", Publication Université Paul Valéry – Montpellier III, 2003, 485-97.

"Le républicanisme paradoxal de Walter Bagehot (1826-1877)", EREA 1.2. (automne 2003), 97-104. www.e-rea.org.

"National Characters and Political Systems. A Comparison between Parliamentary and Presidential Governments. A Study of Walter Bagehot’s (1826-1877) Socio-political Theory", Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, volume 5, 2/3, Kluwer Academic Publishers, June 2003, 107-24.

Chapitres parus dans des ouvrages collectifs

"Les conséquences de la chute du mur de Berlin en novembre 1989 sur la dernière année du gouvernement Thatcher", dans : Michèle Weinachter (sous la direction de). L’Est et l’Ouest face à la chute du mur. Question de perspective. Editions du CIRAC, 2013, 266 pages, pp. 87- 98.

"Document 3, The Monarchy – James Maxton, The Abdication Crisis" dans : Le commentaire de texte (en civilisation britannique) par l’exemple, sous la direction d’Anémone Kober-Smith et Timothy Whitton, Nantes, Editions du temps, 2003, 37-46.

Articles dans revues sans comité de lecture et recension

"Comment concilier science et théisme : les débats de la Metaphysical Society (1869-1880)", Les Cahiers du C.R.E.AA.C.T.I.I.F. (Centre de recherche en études anglo-américaines : civilisation, texte, image, idées, fiction), 32-7, actes de l’atelier « Histoire des idées », Congrès de la SAES mai 2004, Université de Versailles-Saint-Quentin.

"Du conflit au débat : les fondements du système politique de Walter Bagehot (1826-1877)", Publication Université Paul-Valéry - Montpellier 3, 2003, actes du Congrès de la Société des Anglicistes de l’Enseignement Supérieur 2001, pp. 485-97.

"Entretien avec John Redwood : Regard d’un Eurosceptique conservateur sur l’avenir du lien entre Royaume-Uni et Europe", Dialogues Européens, Politique, Economie, Société et Culture, revue trimestrielle de l’Ecole Doctorale de Paris III – Sorbonne Nouvelle, Espace Européen Contemporain, hiver 2002-2003, 1-9.

Recension de l’ouvrage d'Edouard Tillet. La Constitution anglaise, un modèle politique et institutionnel dans la France des Lumières. Aix-en-Provence : Presses Universitaires d'Aix-Marseille, collection "Histoire des idées", 2001, dans : le Bulletin de la Société d'Etudes anglo-américaines des XVIIe-XVIIIe siècles, 2001, vol. 53, 305-8.

Communication et intervention dans des colloques et congrès internationaux, journées d’études

« National characters and political regimes understood from foreign perspectives », Colloque international « Etudes transculturelles : approches et pratiques », Université d’Artois 12-13 septembre 2013

"The philosophers of the Metaphysical Society (1869-1880) or the difficult compromise between science, faith and ethics". Colloque “Aspects of British Thought in the Late-Nineteenth Century”, université de Hull (UK), Centre for Idealism and the New Liberalism, 15 mai 2012.

« La Metaphysical Society (1869-1880), ou comment réconcilier science et foi dans la seconde moitié du XIXe siècle victorien", invitation séminaire de recherche Séminaire « Histoire des Sciences de l'homme et de la société », Centre Alexandre Koyré, EHESS, 21 décembre 2013.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée “Law and Liberty : Medieval Roman Law and the Analysis of Politics”, 7-10 novembre 2013, Turin, Italie.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée “Popper and Hayek on Liberty”, 27-30 juin 2013, Estoril, Portugal.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée “French Political Economy 1750-1850”, 8-11 novembre 2012, Avignon, France.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée “Adam Smith, Liberty and Virtue”, Estoril, Portugal, 28 juin-juillet 2012.

"Historiographie Whig et caractères nationaux : les cas de Burke et de Bagehot". Séminaire "Patrimoines européens : faux et fictions en histoire et géographie", dirigé par Annie Duprat, université de Cergy-Pontoise, février 2012.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée “The concepts of the public, the private and the political in contemporary thought”, Bath, 3- 6 novembre 2011.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée “Liberty and Responsibility in the Writings of Isaiah Berlin”, West Sussex, 8-11 septembre 2011.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée“ Declaring the Rights of Man: Controversies about Rights and Declarations of Rights in Europe and America", Avignon, 30 juin-2 juillet 2011.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée « The Progress of Liberty: Enlightenment, Liberalism, Fin de Siècle”, Edinburgh, 7-10 avril 2011.

"A quest for the long lost papers of the Metaphysical Society (1869-1880) and what they revealed", Journée d’études organisée par les universités de Paris VIII et de Paris XIII sur "Les réseaux intellectuels : approches et méthodes", 18 mars 2011.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée "Free Will or Divine Predestination. Augustine and Pelagius on the human condition". Dubrovnik, 24-27 juin 2010.

"A clearer vision of God’ : les conférences religieuses de la Metaphysical Society ». Séminaire d’histoire intellectuelle du Centre de recherches anglaises et américaines. Université de Saint Denis, Paris VIII, mai 2010.

"La période du parlementarisme classique dans l’Angleterre victorienne : tentative de démystification", congrès de la SAES, Atelier "Histoire des idées", mai 2009, Bordeaux.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée "Freedom, Society, and the Tragic Vision in Rousseau, Constant and Hegel". Bath, 2-5 avril 2009.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée "The Modern Dialogue of Liberty: From the French Revolution to the Disintegration of the British Empire". Bruges, 26 février-1 mars 2009.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée "Tocqueville’s Voyage". Saint Jacques de Compostelle, 25-28 septembre 2008.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée "The French Revolution and the European Imagination: Liberty and Terror". Bruges, 10-13 juillet 2008.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée "Liberty, Judgment and Prudence". Saint Jacques de Compostelle, 15-18 mars 2007.

Invitation à la conférence organisée par le Liberty Fund intitulée "Classical Parliamentary Government". Aix-en-Provence, 7-10 septembre 2006.

"Make Poverty History’ : incidence sur la campagne électorale de mai 2005". Séminaire de recherche du CECERU, axe civilisation britannique, Université de Haute Bretagne, Rennes II, mai 2006.

"To collect, arrange, and diffuse knowledge of mental and moral phenomena" : le cas particulier de la Metaphysical Society (1869-1880)". Séminaire du CICC, université de Cergy-Pontoise., mai 2003.

"Bagehot (1826-1877) : disciple de Burke". Séminaire d’histoire intellectuelle du Centre de recherches anglaises et américaines. Université de Saint Denis, Paris VIII, avril 2003.

"Sacralisation et désacralisation du monarque : la doctrine de la déférence chez Walter Bagehot (1826-1877)". Séminaire du Centre T. Hobbes, Université de Panthéon Sorbonne – Paris I, 1997.

Vulgarisation de la recherche

Intervention dans l’émission, Les décodeurs de l’éco « Référendum : A quoi joue David Cameron ? », BFM Business TV, 23 janvier 2012

"Institutions politiques du Royaume-Uni » dans : Clear Essentials, sous la direction d’Ann Heather et Vincent Demazières, Martorana Editeur, 2000, 64-7.